ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ

Обосновка

Гражданското общество в България е подложено на значителен натиск, като според оценката на CIVICUS пространството за гражданските организации е "стеснено". Това ограничава ефективността на организациите в дейностите им по застъпничество за обществения интерес. Общественото участие остава слабо заради недостатъчно адекватни политики и ограничено финансиране, а недоверието към гражданския сектор е нараснало почти двойно. Недобре развитата инфраструктура за върховенство на закона възпрепятства усилията на гражданските организации да упражняват контрол и да насърчават прозрачността и отчетността. Гражданите често се чувстват отчуждени и вярват, че гласът им има значение само по време на избори. Необходимо е гражданското участие да бъде възродено и утвърдено като основа за открито и отговорно управление. Не е за подценяване и фактът, че младите проявяват пасивност и недоверие към колективните инициативи. Това изисква целенасочени усилия за стимулиране на дългосрочна гражданска активност сред младите хора, които да надхвърлят повърхностни медийни кампании. Този проект има за цел да засили гражданското участие в изготвянето на политики и да го утвърди като ключов елемент на доброто управление. Той цели да гарантира, че гражданските организации влияят на обществения дневен ред и укрепват диалога между публичния и частния сектор.

Обществените консултации, проведени във връзка със стартирането на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност, ясно подчертават необходимостта от стратегическо планиране в сектора. Това изисква ангажиране на мрежи, както и мобилизиране и подкрепа на организациите на местно ниво. Важно е да се отбележи, че това трябва да включва два ключови елемента:

1. Трябва да се започне с разглеждане на местни въпроси и проблеми, които са важни за местните общности. Това ще придаде достоверност на инициативите и ще създаде възможност за развиване на регионална перспектива.

2. Необходимо е да се включи силен комуникационен елемент, който да бъде трансформиращ и да повишава видимостта на ролята и значението на организациите като "говорители" на хората.

Този подход, от една страна, ще осигури повече гаранции за демократизиране на общностите чрез реално прилагане на демократични инструменти. От друга страна, той ще подкрепи децентрализацията като основен инструмент за отворено управление и ще увеличи устойчивостта на обществото срещу дезинформация и пропаганда.


Стратегическите цели на този проект са съобразени с целта на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност за насърчаване на активността и участието на българските граждани в прозрачен и приобщаващ обществен дебат по въпросите, които ги засягат.Тази стратегическа цел ще бъде постигната чрез реализирането на следните специфични цели:

• Разгръщане на широка инициатива за активизиране на гражданските организации от цялата страна, която да насърчи дебат и да предложи конкретни мерки, които са ключови за развитието на гражданското общество. Тази инициатива цели да постигне консенсус и да мобилизира застъпничество за ангажиментите на гражданското общество в местните общности.

• Включване на други важни фактори на промяната в дискусията за приоритетите на гражданското общество.

• Разработване на модел за създаване на стратегически документи чрез участие и ангажиране на всички заинтересовани страни.

За да развие тези цели, стратегическият проект поставя специален акцент върху укрепването на междусекторните партньорства като ключов механизъм за насърчаване на устойчивото развитие и споделената отговорност.

Правен статут на българските кандидати (партньори)

• Юридически лица с нестопанска цел

Кандидатите трябва да са вписани в Регистъра на ЮЛНЦ на Агенцията по вписванията и да са регистрирани поне три години преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана. Това включва:

a) Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ),

b) читалища, регистрирани съгласно Закона за народните читалища (ЗНЧ).

• Предходен опит

Кандидатите трябва да имат минимум три години предходен опит преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана.

• Състав на консорциума

Консорциумът по стратегическия проект за стратегизиране на гражданското пространство трябва да включва най-малко 8 организации, като поне една от тях е швейцарски партньор.

Всеки български член на консорциума трябва да представлява формални или неформални мрежи, които включват граждански организации и провеждат застъпнически инициативи.

Финансирането, отпускано от Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност за една организация, не може да надвишава 250 000 CHF.

• Независимост

Всеки член на консорциума трябва да бъде независим от правителствени структури, публичните власти (местни или национални), политически партии, религиозни организации и търговски компании. Ако такива субекти участват в управлението на дадена кандидатстваща организация, те могат да притежават само малцинствен дял от гласовете в Общото събрание и Управителния съвет в сравнение с представителите на гражданското общество.

Политическите партии и социални партньори, включително организации на работодателите, браншови асоциации и синдикатите, нямат право да кандидатстват.


Правен статут на швейцарския/те партньор/и

• Юридически лица

Щвейцарските партньори трябва да бъдат неправителствени или публични организации, регистрирани в Швейцария.

• Предходен опит

Организациите трябва да имат минимум три години предходен опит преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана.


Технически и икономически капацитет на кандидатите и консорциума като цяло

• Релевантен опит

Най-малко трима от членовете на консорциума трябва да имат доказан опит в стратегическото планиране, гражданска активност, или застъпничество за граждански каузи. Всеки от тях трябва да е участвал в поне един проект на стойност минимум 50 000 EUR през последните седем години.

• Водещ кандидат

Водещият кандидат трябва да е българска организация с предходен опит в управлението на проектни консорциуми (с участието на поне три организации) в тематичната област. Този опит трябва да бъде доказан с реализирането на поне един проект през последните седем години.

• Управление на проекти

Водещият кандидат трябва да е управлявал поне един проект на стойност не по-малко от 200 000 EUR през последните седем години.

• Национално въздействие

Членовете на консорциума трябва да имат изпълнени проекти с национално или регионално въздействие, обхващащи най-малко пет региона на ниво NUTS 2 в България.

• Опитът на швейцарския/те партньор/и

Всеки швейцарски партньор трябва да е реализирал най-малко три проекта в тематичната област на стратегическия проект през последните седем години. Поне един от тези проекти трябва да е реализиран извън Швейцария.

Примерен списък на допустими дейности за финансиране по настоящата покана включва:

• Ангажиране на голям брой организации от цялата страна с цел застъпничество за активната роля на гражданското общество.

• Подпомагане на участието в мрежи и насърчаване на споделянето на знания и опит.

• Включване на ключови фактори на промяната чрез улесняване на дискусии с различни заинтересовани страни за определяне на приоритетите на гражданското общество.

• Разработване на модел за създаване на стратегически документи с участието на заинтересованите страни.

• Постигане на консенсус по важни въпроси, които да укрепят и развият сектора на гражданското общество.

• Фокусиране върху темите като граждански диалог, участие и ангажираност с цел насърчаване на активно гражданско общество.

• Укрепване на подкрепата и представителството на граждански организации сред техните целеви групи.

• Повишаване на осведомеността и признаването на гражданските организации сред широката общественост като важен двигател на промяната в обществото.

• Освен това проектът може да включва мрежи или коалиции на граждански организации, активни в определени области, които да мобилизират различни групи организации. Всяка мрежа може да получи средства за: създаване на местни или регионални механизми за участие на граждански организации в процеса на вземане на решения, учредяване на граждански комитети за провеждане на застъпнически кампании, организиране на регионални срещи, обхващащи всички региони, провеждане на съвместни конференции с участието на представители на правителството.

Тези примери служат като насоки за възможни дейности, допустими за финансиране.

В допълнение към основните дейности, проектът трябва да включва и следните задължителни компоненти:

• Управление и координация: Осигуряване на ефективна координация и надзор върху изпълнението на дейностите по проекта.

• Изграждане на капацитет за българските партньори: С фокус върху уменията и ресурсите, необходими за постигане на целите и очакваните резултати на стратегическия проект, или за укрепване на цялостния организационен капацитет на българските партньори.

• Дейности по комуникация, разпространение, популяризиране и осигуряване на видимост за проекта: Дейности за информиране и ангажиране на обществеността и заинтересованите страни.

• Оценка на въздействието: В края на проекта трябва да се извърши оценка на въздействието от реализираните дейности.

Най-малко 70% от дейностите на проекта трябва да бъдат реализирани и/или да имат въздействие извън Югозападния регион на България, както и извън градовете Пловдив и Варна.

Индикативният бюджет за стратегическия проект за стратегизиране на гражданското пространство е приблизително 2 000 000 CHF. Окончателният размер на бюджета ще бъде определен в зависимост от обхвата и качеството на пълното проектопредложение, което ще бъде представено от избрания консорциум по време на втория етап на конкурсната процедура. Швейцарското бюро за сътрудничество, с подкрепата на Програмния оператор, си запазва правото да коригира точния размер на окончателния бюджет - включително и да не разпредели всички налични средства - въз основа на бюджетната обосновка, съображения за ефективност на разходите и ефикасност. Окончателният бюджет ще бъде утвърден и одобрен на втория етап на конкурсната процедура след подаването на пълното проектопредложение.

Програмата ще прилага подхода на фиксирани бюджети (т.нар. lump sums). Проектните дейности ще бъдат организирани в работни пакети, всеки с отделен бюджет. Кандидатите следва да предложат и обосноват заявените в бюджета суми, като представят подробна бюджетна таблица по работни пакети и членове на консорциума (водещ кандидат, партньори). Бюджетната таблица следва да включва всички прогнозни разходи по бюджетни категории и се подава по време на втория етап на конкурсната процедура. Въпреки че подходът с фиксираните бюджети осигурява гъвкавост при изпълнението на дейностите и модификациите на бюджета, стриктен контрол и мониторинг ще се осъществява върху крайните продукти и постигнати резултати. Всички промени в дейностите и разходите трябва да доведат до постигането на одобрените резултати и крайни продукти, които от своя страна следва да допринесат за изпълнението на целите на съответния работен пакет.

От кандидатите не се изисква собствен принос под формата на съфинансиране. Въпреки това, макар и незадължително, кандидатите се насърчават да допълват целите и работните пакети на стратегическия проект с дейности, финансирани от други публични или частни донори, или чрез доброволен труд.

Процедурата за избор на стратегически проект ще се проведе в два етапа.

На първия етап кандидатите подават Концепция до Програмния оператор, която преминава административна проверка и проверка за допустимост. След това Концепцията се оценява от Оценителна комисия. На базата на извършената оценка Програмният оператор изготвя доклад с пълен списък на предложените концепции и препоръчва една или повече от тях на Направляващия комитет на Механизма.

Направляващият комитет избира по една концепция по всеки един от стратегическите проекти за разработване на пълно проектно предложение. Тази селекция се извършва не само въз основа на резултатите от оценката и препоръките на Програмния оператор, но също и на базата на стратегически фактори, като синергия с другите стратегически проекти и мерки за подкрепа в рамките на Швейцарско-българската програма за сътрудничество.

На втория етап консорциумите, които стоят зад избраните концепции, разработват пълно проектно предложение в тясно сътрудничество с Програмния оператор. След финализирането на проектното предложение, то се представя на Швейцарската агенция за развитие, която взема окончателното решение за одобрение на проекта.

8 януари – 31 март 2025 г.

МОЖЕТЕ ДА ИЗТЕГЛИТЕ РЕЗЮМЕ НА ПРОЕКТА ОТ ТУК

РЕЗУЛТАТИ

Резултати от кандидатстването ще бъдат обявени на тази страница на Механизма.

ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ

В тази секция се публикуват често задавани въпроси за Стратегически проект № 2 и мястото му в Механизма, включително и по отношение на Насоките за кандидатстване.

Въпрос: Можете ли да дадете информация за следващите покани за кандидатстване по Механизма

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

В рамките на Механизма ще бъдат пуснати поне две грантови схеми - точният им брой и структура ще бъдат потвърдени скоро. Първата грантова схема се очаква да бъде отворена през месец юни 2025 г. Тя ще бъде традиционна грантова схема за по-широк кръг от неправителствени организации, с по-малки бюджети и с преобладаващ регионален подход.

Въпрос: Какво разбирате под комуникационни разходи, за които важи ограничението в бюджета? Като цяло предвижданите проекти са в основата си комуникационни и голяма част от дейностите по тях ще са комуникационни - кампании, кръгли маси, дебати.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

На ниво концепция Програмният оператор насърчава кандидатстващите консорциуми да аргументират комуникационните дейности, съответно разходи. Като цяло, ако предвидените инструменти (кампании, кръгли маси, дебати и подобни) са насочени към комуникация (тоест имат комуникационни цели), то те ще попаднат в заложеното ограничение в бюджета. Ако обаче става въпрос за дейности по същество, въпреки че приличат на комуникационни дейности, то те няма да попаднат в бюджетното ограничение.

Въпрос: Записът от събитието ще бъде ли достъпен и ако да, къде?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Поради съображения за сигурност запис от събитието като видео файл няма да бъде достъпен. Презентацията на Програмния оператор, както и изчерпателни отговори на зададените въпроси, са достъпни на уебсайта на Механизма.

Въпрос: Платформа за партньорства ще създавате ли като ПО?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

На ниво стратегически проекти няма да бъде създавана такава платформа.

Въпрос:Бюджетното ограничение за комуникационни разходи как следва да бъде калкулирано - на ниво партньор или на ниво консорциум?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Ограничението е поставено на ниво проект.

Въпрос: Можете ли да опишете организацията и финансирането на оценката на въздействие - базово събиране на данни и оценка на въздействието в края на проекта?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Оценка на въздействието ще бъде направена на ниво на всеки един от трите стратегически проекта, както и на ниво на целия Механизъм. Конкретното предложение за подход на оценката на въздействието се очаква да бъде направено от консорциумите, които подадат концепции за проект.

Въпрос: Може ли да получим списък с присъстващите на този инфоден и коя организация представляват (ако другите участниците възразяват) – това би улеснило намирането на ангажирани и заинтересовани партньори, благодаря.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Не, Програмният оператор не може да предостави подобен списък с присъстващите.

Въпрос: С приоритет ли ще бъдат разглеждани проекти извън посочените региони (София, Пловдив, Варна, ЮЗР)? И това означава, че организацията трябва да бъде регистрирана в регион извън посочените, или че трябва проектните дейностите да се изпълняват в региони извън посочените?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Проектите трябва да имат национален обхват. Предоставените в “Насоките за кандидатстване” критерии са минимални и Програмния оператор очаква допълнителни предложения от кандидатите. Постигането на национален обхват може да бъде планиран чрез дейности, чрез представяне на ангажирани организации, чрез отчитане на участници, чрез изразходване на средствата.

Въпрос: Допустими ли са организации без 3-годишна история за партньори?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Не, такъв партньор не би бил допустим. За подробности, моля, вижте “Насоките за кандидатстване” на Стратегическия проект, глава 4.6. “Допустимост”, т. 4.6.1. Допустимост на кандидадите.

Въпрос: Допустими ли са организации без 3-годишна история за партньори?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

За официални партньори в консорциумите не са допустими. По отношение на асоциираните партньори няма такова ограничение.

Въпрос: Моля, кажете повече за предвижданото от вас теренно проучване.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Теренното проучване е предимно насочено към събиране на информация относно цялостното изпълнение на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност. Проучването се извършва в две генерални съвкупности - пълнолетното население на България и активните неправителствени организации (последните са около 7000). Събраната информация ще бъде използвана при залагането на стойности на индикаторите на трите стратегически проекта.

Въпрос: Допустим партньор ли е медиа, регистрирана като търговско дружество? Повечето от независимите медии в България, които правят журналистика (а не са създадени и/или използвани за други цели) са регистрирани като търговски дружества, макар на практика да функционират като НПО – работят за каузата да информират гражданите, нямат печалба, не разпределят дивиденти.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Не, не са допустими. Търговски дружества не могат да участват в процедурата. Това изискване е поставено още на ниво подписване на Рамковото споразумение между правителството на Република България и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария относно изпълнението на Втория швейцарски принос към избрани държави – членки на Европейския съюз, за намаляване на икономическите и социалните различия в Европейския съюз.

Въпрос: Можете ли да конкретизирате изискванията и начина, по който ще бъдат представяни резултатите. Какви са критериите за оценяване на резултатите?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

От една страна, разглеждаме резултатите като непосредствени такива, които ще бъдат обвързани със съответните плащания и верифициране на свършеното по дадени работни пакети или дейности. От друга страна, стратегическите резултати са свързани с критериите относно въздействието на проекта. Отчитането на резултатите ще се случва по два начина:

- При конкретни, измерими резултати, те могат да бъдат заложени като индикатори още на етап концепция за проект.

- При по-сложните такива, те могат да бъдат договорени с Програмния оператор на етапа на разработване на пълно проектно предложение. Основата за това договаряне ще бъде отново предложенията, залегнали в концепцията, но те могат да бъдат допълнително рамкирани по време на договорния процес.

Въпрос: В последните години гражданските организации са под силен политически натиск, включително и като са етикетирани като „чуждестранни агенти“. Търсенето на структурни промени с външно финансиране ще даде допълнителни аргументи за такива атаки. Съществува ли стратегия за намеса от страна на ПО и Посолство на Швейцария?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Програмният оператор заедно с Швейцарския офис за сътрудничество имат протоколи за действие при подобни ситуации. Важно е да се отбележи, че такива протоколи ще бъдат изискани и от самите Стратегически проекти.

Въпрос: При определянето на капацитета на организациите, проектите за 200 000 евро за какъв период трябва да се отнасят?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Определянето на капацитета се осъществява на базата на последните седем години.

Въпрос: Уважаеми колеги, ... (Известно недоумение буди и първата от споменатите допустими дейности: - ● Ангажиране на най-малко 1000 организации от цялата страна за застъпничество за гражданска ангажираност Наистина ли трябва да се включат 1000 организации - или това е незадъллжителна дейност..€)

Получен: 12.02.2025 г., 13:35 ч.

Отговор:

Насоките за кандидатстване (т. 4.6.3) предлагат списък с примерни дейности, който има за цел да илюстрира възможни и допустими дейности.

Кандидатите следва да предложат такива дейности в своята концепция, каквито смятат за най-подходящи за постигане целите на конкурса, като вземат предвид очаквания специфичен резултат: „Широк набор от организации и граждани от цялата страна, участва[т] в застъпничество за ангажираност в гражданското общество“. Напомняме, че една от целите на стратегическия конкурс е разгръщането на широка инициатива за активизиране на организациите на гражданското общество. В този контекст, ангажирането на граждански организации и граждани е ключова дейност, която ще бъде определяща за оценката на проекта.

Индикаторът за ангажиране на граждански организации и граждани ще се интерпретира възможно най-широко от гледна точка на въвличане на различни дейци на промяната - не само организации, но и граждани, неформални групи - в дейността, участници в кампании и т.н.

Важно е предложените дейности да бъдат добре обосновани, да демонстрират логическа последователност и реалистичност на подхода, както и да имат значимо въздействие на национално ниво в постигане на очакваните резултати на конкурса.

Въпрос: Уважаеми колеги, Във връзка с обсъждането с колеги на възможностите за кандидатстване по обявения конкурс на Швейцарско-българския Механизъм за гражданска ангажираност и прозрачност за СТРАТЕГИЧЕСКИ ПРОЕКТ „СТРАТЕГИЗИРАНЕ НА ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО“ имаме известни неясноти как да тълкуваме изисквания към кандидатите в Насоките, а именно:

" ...Всеки български член на консорциума трябва да представлява формални или неформални мрежи, които включват граждански организации и провеждат застъпнически инициативи."

Очевидно, на това условие ще отговарят НПО, които са съставени от членове-НПО и това е отразено в устава им. (Формални мрежи). Такива организации в България са твърде малко.

Но ще отговаря ли на условията НПО, което има неформална мрежа, например, 3-4 относително постоянни партньора по няколко проекта (или дори само по един проект)? Или неформална мрежа може да бъде група организации, с които Кандидатът е поддържал редовна връзка, обменял информация, организирал или участвал в съвместни работни срещи, обучения и др.под.?

Ще бъдем признателни за вашия бърз и компетентен отговор...

Получен: 12.02.2025 г., 13:35 ч.

Отговор:

Член на кандидатстващия консорциум може да бъде и неформална мрежа от граждански организации. Съществуването на такава мрежа може да бъде доказано чрез публично достъпна информация, която демонстрира нейното наличие, цели, постигнати резултати и извършвани дейности. Допустимо е също позоваване на вътрешни споразумения между членовете, реализирани съвместни инициативи, документи или други доказателства.

При оценката за допустимост или при покана за разработване на пълно проектно предложение, Програмният оператор може да изиска допълнителна информация или доказателства за представените факти (Насоки за кандидатстване, т. 5.3.2). За допълнителна информация моля, вижте и отговора на въпроса от 23.01.25 относно „Неформални мрежи за целите на проектното предложение“.

Въпрос: Държавните университети в Швейцария разглеждат ли се от програмата като публични организации (public bodies) и съответно - допустими партньори ли са?

Получен: 10.02.2025 г., 11:25 ч.

Отговор:

Да, университетите в Швейцария са допустими партньори съгласно т. 4.6.1. “Допустимост на кандидатите” от Насоките за кандидатстване.

Въпрос: Уважаеми представители на ПО, С оглед на описаната в т. 4.6.3 [........] на Насоките за кандидатстване [........] бихме искали да уточните, как кандидатите следва да докажат, че представляват неформални мрежа за целите на проектното предложение?

Получен: 15.1.2025 г., 17:18 ч.

Отговор:

В т. 4.6.1 на публикуваните Насоки за кандидатстване за Стратегически проект “Стратегизиране на гражданското общество” са указани условията за допустимост на кандидатите по процедурата. Съответствие с тези условия на етапа на подаване на концепции се доказва с попълване на информация във Формуляра за концепция за съответния стратегически проект.

Конкретно съответствието с условието “Всеки български член на Консорциума трябва да представлява формални или неформални мрежи, които включват организации на гражданското общество и провеждат инициативи за застъпничество” може да се покаже чрез попълване на информация в т. 2.1.1 или за всеки от българските партньори в консорциума в точките “Описание на водещия кандидат / Описание на партньора”, съответно 2.3.1.1; 2.3.2.1 и сл. от Формуляра за концепция.

При попълването може да се реферира към всякаква публична информация, която демонстрира съществуването на неформалната мрежа, нейните цели, постижения и пр. Може да има позовавания и на вътрешни споразумения, съвместни инициативи, документи и други. Във връзка с това, по време на оценката за допустимост или в случай на покана за разработване на пълно проектно предложение, според т. 5.3.2. от Насоките за кандидатстване, Програмният оператор може да изиска допълнителна информация или доказателства за представените факти.