ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ

Обосновка

Целта на стратегическия проект е да създаде условия за граждански инициативи на местно ниво и да насърчи по-активно и приобщаващо общество в България, като се фокусира върху подобряване на гражданското образование и ангажираност, особено извън големите градове. Стратегическият проект за гражданско образование предоставя ефективна подкрепа, за да гарантира, че въздействието на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност достига до активните хора. Проектът укрепва демократичните практики, насърчава гражданската ангажираност и образованието сред учащи се, малки организации и неформални групи, особено извън София. Той е насочен към преодоляване на фрагментирания и недостатъчно ресурсно осигурен характер на инициативите за гражданско участие и гражданско образование в по-малките градове, където гражданските организации често разчитат на доброволци и се сблъскват с предизвикателства като ограничено финансиране и липса на прозрачност в разпределянето му.

Основните цели на стратегическия проект за гражданско образование са да подкрепи местни инициативи, да разшири въздействието на Швейцарско-българската програма в цялата страна и да адресира ниските нива на гражданска активност, особено сред младите хора. Проектът се насочва към младите хора, които проявяват по-високи нива на пасивност и недоверие към колективните действия, с цел да интегрира практическо гражданско образование в дейностите. Той насърчава активното участие в демократичните процеси и подпомага информираното гражданство, особено в уязвимите общности.

Гражданското образование e ключов инструмент за приобщаване на различни групи от обществото към демократичните ценности, за насърчаване на активното гражданско участие чрез реални действия и за информиране относно политическите промени. Инициативите в тази област имат нужда от подкрепа за изграждане на умения на местно ниво. Настоящият проект поставя силен акцент върху възможностите за гражданска активност на учениците от горните класове, като се фокусира върху местното развитие. Особено внимание се обръща на неформалните граждански групи, като например ромските жени, младите жени и родителите на деца с увреждания, с цел тяхното активно включване и подкрепа за реформи в политиките, които насърчават тези усилия. Проектът приоритизира изграждането на умения, развитието на капацитета на общностно ниво и застъпничеството за политики. Целта е да се даде възможност на тези групи да участват по-ефективно в граждански дейности, включително чрез осигуряване на достъп до необходимите ресурси за изпълнението на техните идеи.

Гражданското образование e ключов инструмент за изграждане на демократични ценности и насърчаване на смислено участие в обществения живот.Като предоставя на хората знания и умения, необходими за активно гражданско участие, този проект има за цел да създаде основа за устойчиви демократични практики, да повиши гражданската активност и да гарантира отчетност на публичните институции. Като крайна цел проектът се стреми да изгради по-информирано и овластено гражданско общество, което да бъде двигател на положителна промяна в цялата страна.


Стратегическите цели на този проект са съобразени с основната цел на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност за насърчаване на активното участие на българските граждани в прозрачен и приобщаващ обществен дебат по въпросите, които ги засягат. Тази стратегическа цел ще бъде постигната чрез реализирането на следните три специфични цели:

• Подкрепа на местните граждански инициативи: Проектът ще подпомогне усилията на местно ниво за повишаване на гражданското образование. Чрез целенасочена подкрепа за инициативи, които имат потенциал за национално въздействие, ще се гарантира, че тези усилия влияят върху промени на политиките и насърчават активността на гражданите.

• Разширяване на обхвата на Швейцарско-българската програма за сътрудничество: Ще се работи за достигане до труднодостъпни групи, хора и общности в България. Това включва насърчаване на гражданското образование и информиране за необходимостта от корекции в националните политики, така че да отразяват нуждите на гражданското общество.

• Укрепване на участието на малки организации и неформални групи: Особено внимание ще бъде отделено на организации извън София, като се създадат условия за активно включване в демократични практики. По този начин проектът ще засили гражданската активност на национално ниво и ще подкрепи реформите в политиките, които насърчат гражданското участие.

Стратегическият проект предоставя възможност на бенефициентите да оказват финансова подкрепа на организации, които работят на местно ниво, като им помагат да реализират инициативи в области като гражданска активност, развитие на общността и подобряване на местното управление. В същото време проектът цели да укрепи капацитета на тези организации за устойчиво поддържане на тези инициативи. Финансова подкрепа ще бъде осъществена чрез предоставяне на финансова подкрепа в размер между 2000 и 5000 CHF. Целта e да се подкрепят около 60 организации, които работят на местно ниво.

Правен статут на българските кандидати (партньори)

• Юридически лица с нестопанска цел

Кандидатите трябва да са вписани в Регистъра на ЮЛНЦ на Агенцията по вписванията и да са регистрирани поне три години преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана. Това включва:

a) Юридически лица с нестопанска цел, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел (ЗЮЛНЦ),

b) читалища, регистрирани съгласно Закона за народните читалища (ЗНЧ).

• Предходен опит

Кандидатите трябва да имат минимум три години предходен опит преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана.

• Състав на консорциума

Консорциумът по настоящия стратегически проект трябва да включва най-малко 4 организации, като поне една от тях е швейцарски партньор.

Финансирането, отпускано от Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност, за една организация не може да надвишава 250 000 CHF.

• Независимост

Всеки член на консорциума трябва да бъде независим от правителствени структури, публичните власти (местни или национални), политически партии, религиозни организации и търговски компании. Ако такива субекти участват в управлението на дадена кандидатстваща организация, те могат да притежават само малцинствен дял от гласовете в Общото събрание и Управителния съвет в сравнение с представителите на гражданското общество.

Политическите партии и социални партньори, включително организации на работодателите, браншови асоциации и синдикатите, нямат право да кандидатстват.


Правен статут на швейцарския/те партньор/и

• Юридически лица

Щвейцарските партньори трябва да бъдат неправителствени или публични организации, регистрирани в Швейцария.

• Предходен опит

Организациите трябва да имат минимум три години предходен опит преди крайния срок за подаване на концепции по настоящата покана.


Технически и икономически капацитет на кандидатите и консорциума като цяло

• Релевантен опит

Най-малко двама от членове на консорциума трябва да имат доказан опит в реализирането на проекти, свързани с гражданското образование, гражданските инициативи на местно ниво, развитието на общността или проекти за местно управление. Всеки от тях трябва да е участвал в поне един проект на стойност минимум 50 000 EUR през последните седем години.

• Водещ кандидат

Водещият кандидат трябва да е българска организация с предходен опит в управлението на схеми за безвъзмездни средства за неформални и формални граждански организации и групи. Този опит трябва да бъде доказан с разпределението на безвъзмездни средства в размер на най-малко 50 000 EUR през последните седем години.

• Управление на проекти

Водещият кандидат трябва да е управлявал поне един проект на стойност не по-малко от 200 000 EUR през последните седем години.

• Национално въздействие

Членовете на консорциума трябва да имат изпълнени проекти с национално или регионално въздействие, обхващащи най-малко пет региона на ниво NUTS 2 в България.

• Опитът на швейцарския/те партньор/и

Всеки швейцарски партньор трябва да е реализирал най-малко три проекта в областта на гражданското образование, гражданските инициативи, развитието на общността или местното управление през последните седем години. Поне един от тези проекти трябва да е реализиран извън Швейцария.

Примерен списък на допустими дейности за финансиране по настоящата покана включва:

A. Реализиране на инициативи за гражданско образование

● Разработване и прилагане на практически дейности по гражданско образование: Създаване на инициативи, базирани на принципа „учене чрез правене“, които са съобразени със специфичните нужди и интереси на местните общности. Темите включват демокрация, права на човека и гражданска активност.

● Прилагане на дейностите в малки населени места: Изпълнението на тези инициативи в рамките на официалната образователна система, с подкрепата на училищните съвети или други неформални групи, за да се осигури широк и ефективен обхват.

● Използване на интерактивни подходи и подходи, основани на участието: Организиране на семинари, ролеви игри и дискусии в общността, които подобряват ангажираността и ефективността на обучението.

● Подкрепа за местните училища и образователни институции: Включване на ученици, учители и членове на общността чрез училищни съвети и неформални групи, за да се насърчи съвместното и активно учене.

B. Достигане до организации, които работят на местно ниво, в труднодостъпни общности с акцент върху гражданското образование

● Използване на целенасочени стратегии за достигане до общностите: Разработване и прилагане на подходи за идентифициране и ангажиране на местни организации в отдалечени или маргинализирани райони с цел насърчаване на гражданското образование.

C. Насърчаване на инициативи за гражданско образование

● Създаване на информационни материали и кампании: Разработване на рекламни материали и провеждане на кампании за повишаване на осведомеността относно значението на гражданското образование.

● Организиране на събития за общността: Провеждане на панаири, изложби или други събития, които представят постигнатите резултати от инициативите за гражданско образование и насърчават участието и подкрепата на местните общности.

● Споделяне на добри практики: Идентифициране и разпространение на успешни примери, които могат да бъдат приложени в други общности.

D. Изграждане на прозрачни и отчетни механизми за предоставяне на финансова подкрепа за гражданско образование

• Разработване на ясни и прозрачни насоки за предоставяне на финансова подкрепа: Създаване на критерии за допустимост и ясни показатели за оценка, които да улеснят достъпа до финансиране на проекти в областта на гражданското образование.

• Формулиране и прилагане на препоръки на национално ниво: Изготвяне на препоръки, които да гарантират разпространението на успешни стратегии и добри практики във финансирането на гражданското образование в цялата страна. Тези действия ще насърчат по-добре информирани и ангажирани граждани.

E. Подкрепа за инициативи за гражданско образование и нововъзникващи групи, занимаващи се с гражданско образование

● Организиране на периодични "проектни клиники ": Предоставяне на експертни съвети и консултации на групи, занимаващи се с гражданско образование, относно техните идеи и проектни планове, с цел подобряване на тяхната ефективност и въздействие.

● Мрежуване: Организиране на специализирани срещи за групи, занимаващи се с гражданско образование, които да им помогнат да се свържат, да обменят опит и да си сътрудничат по различни инициативи. Събитията могат да включват дискусии, кръгли маси, обмен на добри практики и възможности за изграждане на партньорства за бъдещи проекти.

F. Изграждане на капацитет за групи и инициативи в областта на гражданското образование

● Провеждане на специализирани семинари: Организиране на обучения, насочени към развитие на основни умения за групи, занимаващи се с гражданско образование.

● Разработване на програми за развитие на лидери: Осигуряване на обучение и менторство за лидерите на целевите групи, с цел укрепване на техния капацитет и ефективност.

Тези примери служат като насоки за възможни дейности, допустими за финансиране.

В допълнение към основните дейности, проектът трябва да включва и следните задължителни компоненти:

Предоставяне на финансова подкрепа за местни инициативи:

• Финансиране на пилотни проекти: Осигуряване на финансова подкрепа на групи, занимаващи се с гражданско образование, с цел да апробират и усъвършенстват своите идеи в реална среда. След изпълнението на проектите ще се провеждат оценителни сесии, по време на които групите да представят своите резултати, извлечени поуки и предложения за подобрения с оглед бъдещо разширяване.

• Подкрепа за граждански организации: Проектът предвижда предоставяне на финансова подкрепа на 60 граждански организации в размер между 2000 и 5000 CHF.

Управление и координация:Осигуряване на ефективна координация и надзор върху изпълнението на дейностите по проекта.

Изграждане на капацитет за българските партньори: С фокус върху уменията и ресурсите, необходими за постигане на целите и очакваните резултати на стратегическия проект, или за укрепване на цялостния организационен капацитет на българските партньори.

Дейности по комуникация, разпространение, популяризиране и осигуряване на видимост за проекта: Дейности за информиране и ангажиране на обществеността и заинтересованите страни.

Оценка на въздействието на инициативите на местно ниво/на ниво общности: В края на проекта следва да бъде извършена оценка на въздействието от реализираните дейности. Такава оценка може да изисква провеждане на базово проучване в началото на проекта. Оценката на въздействието може да включва дейности за оценка на различни нива:

• Местно/общностно ниво: Следва да се използва подход на участие, който включва местните заинтересовани страни в процеса на оценка, като гарантира, че техните гледни точки и опит са отразени и включени в констатациите.

• Национално ниво: Прилагане на рамка за оценка на национално равнище за оценка на кумулативното въздействие на инициативите за гражданско образование в различните региони.

• Национално ниво: Публикуване на национален доклад.

Най-малко 70% от дейностите на проекта трябва да бъдат реализирани и/или да имат въздействие извън Югозападния регион на България, както и извън градовете Пловдив и Варна.

Индикативният бюджет за стратегическия проект е приблизително 1 000 000 CHF. Окончателният размер на бюджета ще бъде определен в зависимост от обхвата и качеството на пълното проектопредложение, което ще бъде представено от избрания консорциум по време на втория етап на конкурсната процедура. Швейцарското бюро за сътрудничество, с подкрепата на Програмния оператор, си запазва правото да коригира точния размер на окончателния бюджет - включително и да не разпредели всички налични средства - въз основа на бюджетната обосновка, съображения за ефективност на разходите и ефикасност. Окончателният бюджет ще бъде утвърден и одобрен на втория етап на конкурсната процедура след подаването на пълното проектопредложение.

Програмата ще прилага подхода на фиксирани бюджети (т.нар. lump sums). Проектните дейности ще бъдат организирани в работни пакети, всеки с отделен бюджет. Кандидатите следва да предложат и обосноват заявените в бюджета суми, като представят подробна бюджетна таблица по работни пакети и членове на консорциума (водещ кандидат, партньори). Бюджетната таблица следва да включва всички прогнозни разходи по бюджетни категории и се подава по време на втория етап на конкурсната процедура. Въпреки че подходът с фиксираните бюджети осигурява гъвкавост при изпълнението на дейностите и модификациите на бюджета, стриктен контрол и мониторинг ще се осъществява върху крайните продукти и постигнатите резултати. Всички промени в дейностите и разходите трябва да доведат до постигането на одобрените резултати и крайни продукти, които от своя страна следва да допринесат за изпълнението на целите на съответния работен пакет.

От кандидатите не се изисква собствен принос под формата на съфинансиране. Въпреки това, макар и незадължително, кандидатите се насърчават да допълват целите и работните пакети на стратегическия проект с дейности, финансирани от други публични или частни донори, или чрез доброволен труд.

Процедурата за избор на стратегически проект ще се проведе в два етапа.

На първия етап кандидатите подават Концепция до Програмния оператор, която преминава административна проверка и проверка за допустимост. След това Концепцията се оценява от Оценителна комисия. На базата на извършената оценка Програмният оператор изготвя доклад с пълен списък на предложените концепции и препоръчва една или повече от тях на Направляващия комитет на Механизма.

Направляващият комитет избира по една концепция по всеки един от стратегическите проекти за разработване на пълно проектно предложение. Тази селекция се извършва не само въз основа на резултатите от оценката и препоръките на Програмния оператор, но също и на базата на стратегически фактори, като синергия с другите стратегически проекти и мерки за подкрепа в рамките на Швейцарско-българската програма за сътрудничество.

На втория етап консорциумите, които стоят зад избраните концепции, разработват пълно проектно предложение в тясно сътрудничество с Програмния оператор. След финализирането на проектното предложение, то се представя на Швейцарската агенция за развитие, която взема окончателното решение за одобрение на проекта.

8 януари – 31 март 2025 г.

МОЖЕТЕ ДА ИЗТЕГЛИТЕ РЕЗЮМЕ НА ПРОЕКТА ОТ ТУК

РЕЗУЛТАТИ

Резултати от кандидатстването ще бъдат обявени на тази страница на Механизма.

ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ

В тази секция ще бъдат публикувани често задавани въпроси за Стратегически проект № 3 и мястото му в Механизма, включително и по отношение на насоките за кандидатстване.

Въпрос: Можете ли да дадете информация за следващите покани за кандидатстване по Механизма

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

В рамките на Механизма ще бъдат пуснати поне две грантови схеми - точният им брой и структура ще бъдат потвърдени скоро. Първата грантова схема се очаква да бъде отворена през месец юни 2025 г. Тя ще бъде традиционна грантова схема за по-широк кръг от неправителствени организации, с по-малки бюджети и с преобладаващ регионален подход.

Въпрос: Какво разбирате под комуникационни разходи, за които важи ограничението в бюджета? Като цяло предвижданите проекти са в основата си комуникационни и голяма част от дейностите по тях ще са комуникационни - кампании, кръгли маси, дебати.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

На ниво концепция Програмният оператор насърчава кандидатстващите консорциуми да аргументират комуникационните дейности, съответно разходи. Като цяло, ако предвидените инструменти (кампании, кръгли маси, дебати и подобни) са насочени към комуникация (тоест имат комуникационни цели), то те ще попаднат в заложеното ограничение в бюджета. Ако обаче става въпрос за дейности по същество, въпреки че приличат на комуникационни дейности, то те няма да попаднат в бюджетното ограничение.

Въпрос: Записът от събитието ще бъде ли достъпен и ако да, къде?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Поради съображения за сигурност запис от събитието като видео файл няма да бъде достъпен. Презентацията на Програмния оператор, както и изчерпателни отговори на зададените въпроси, са достъпни на уебсайта на Механизма.

Въпрос: Платформа за партньорства ще създавате ли като ПО?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

На ниво стратегически проекти няма да бъде създавана такава платформа.

Въпрос: Бюджетното ограничение за комуникационни разходи как следва да бъде калкулирано - на ниво партньор или на ниво консорциум?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Ограничението е поставено на ниво проект.

Въпрос: Можете ли да опишете организацията и финансирането на оценката на въздействие - базово събиране на данни и оценка на въздействието в края на проекта?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Оценка на въздействието ще бъде направена на ниво на всеки един от трите стратегически проекта, както и на ниво на целия Механизъм. Конкретното предложение за подход на оценката на въздействието се очаква да бъде направено от консорциумите, които подадат концепции за проект.

Въпрос: Може ли да получим списък с присъстващите на този инфоден и коя организация представляват (ако другите участниците възразяват) – това би улеснило намирането на ангажирани и заинтересовани партньори, благодаря.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Не, Програмният оператор не може да предостави подобен списък с присъстващите.

Въпрос: С приоритет ли ще бъдат разглеждани проекти извън посочените региони (София, Пловдив, Варна, ЮЗР)? И това означава, че организацията трябва да бъде регистрирана в регион извън посочените, или че трябва проектните дейностите да се изпълняват в региони извън посочените?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Проектите трябва да имат национален обхват. Предоставените в “Насоките за кандидатстване” критерии са минимални и Програмния оператор очаква допълнителни предложения от кандидатите. Постигането на национален обхват може да бъде планиран чрез дейности, чрез представяне на ангажирани организации, чрез отчитане на участници, чрез изразходване на средствата.

Въпрос: Допустими ли са организации без 3-годишна история за партньори?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Не, такъв партньор не би бил допустим. За подробности, моля, вижте “Насоките за кандидатстване” на Стратегическия проект, глава 4.6. “Допустимост”, т. 4.6.1. Допустимост на кандидадите.

Въпрос: Здравейте, бихте ли могли да дадете примери как може да бъде изпълнено условието за Стратегически проект 3: "Водещият кандидат трябва да е българска организация с предходен опит в управлението на схеми за безвъзмездни средства за неформални и формални граждански организации и групи. Този опит трябва да бъде доказан с разпределението на безвъзмездни средства в размер на най-малко 50 000 EUR през последните седем години."? Благодаря.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Доказателствата са по преценка на консорциума. Те могат да включват договори, референции и други подобни. На етапа на кандидатстване с концепции описание на съответствието с поставеното условие следва да бъде предоставено във Формуляра. На етапа на разработване на пълно проектно предложение Програмният оператор може да поиска доказателства за декларираните обстоятелства. Този процес ще бъде осъществен преди договарянето на стратегическия проект.

Въпрос: Допустими ли са организации без 3-годишна история за партньори?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

За официални партньори в консорциумите не са допустими. По отношение на асоциираните партньори няма такова ограничение.

Въпрос: Има ли изискване към групите - СП3, които ще бъдат подкрепени да са формално регистрирани като НПО?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Няма конкретно такова изискване, но препоръката на ПО е да се използват варианти, които гарантират изпълнението на дейностите, постигането на резултатите на проекта и, не на последно място, улесняват процеса по управление, включително отчитане на проекта. Направено предложение от избрания да разработи пълен проект консорциум в тази посока може да бъде модифицирано в рамките на договорния процес.

Въпрос: За СП3 има ли ограничение или минимум на броя проекти на местно ниво, които да бъдат подкрепени?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Да, има, стратегическият проект има за цел да подкрепи до 60 местни инициативи и местни организации. Повече информация можете да намерите в “Насоките за кандидатстване” за СП3, т. 4.6.4 “Допустимост на разходите и категории разходи”. Добре аргументирано предложение, отклоняващо се от тази стойност, може да бъде разгледано и прието при наличие на достатъчна обосновка.

Въпрос: Моля, кажете повече за предвижданото от вас теренно проучване.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Теренното проучване е предимно насочено към събиране на информация относно цялостното изпълнение на Механизма за гражданска ангажираност и прозрачност. Проучването се извършва в две генерални съвкупности - пълнолетното население на България и активните неправителствени организации (последните са около 7000). Събраната информация ще бъде използвана при залагането на стойности на индикаторите на трите стратегически проекта.

Въпрос: Допустим партньор ли е медиа, регистрирана като търговско дружество? Повечето от независимите медии в България, които правят журналистика (а не са създадени и/или използвани за други цели) са регистрирани като търговски дружества, макар на практика да функционират като НПО – работят за каузата да информират гражданите, нямат печалба, не разпределят дивиденти.

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Не, не са допустими. Търговски дружества не могат да участват в процедурата. Това изискване е поставено още на ниво подписване на Рамковото споразумение между правителството на Република България и Федералния съвет на Конфедерация Швейцария относно изпълнението на Втория швейцарски принос към избрани държави – членки на Европейския съюз, за намаляване на икономическите и социалните различия в Европейския съюз.

Въпрос: Можете ли да конкретизирате изискванията и начина, по който ще бъдат представяни резултатите. Какви са критериите за оценяване на резултатите?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

От една страна, разглеждаме резултатите като непосредствени такива, които ще бъдат обвързани със съответните плащания и верифициране на свършеното по дадени работни пакети или дейности. От друга страна, стратегическите резултати са свързани с критериите относно въздействието на проекта. Отчитането на резултатите ще се случва по два начина:

- При конкретни, измерими резултати, те могат да бъдат заложени като индикатори още на етап концепция за проект.

- При по-сложните такива, те могат да бъдат договорени с Програмния оператор на етапа на разработване на пълно проектно предложение. Основата за това договаряне ще бъде отново предложенията, залегнали в концепцията, но те могат да бъдат допълнително рамкирани по време на договорния процес.

Въпрос: По направлението „гражданско образование“: това включва ли здравни инициативи в маргинализирани общности?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

По същество здравните инициативи и здравните услуги не са фокус на Механизма. При добра аргументация на тези дейности/инициативи обаче те биха могли да бъдат финансирани.

Въпрос: В последните години гражданските организации са под силен политически натиск, включително и като са етикетирани като „чуждестранни агенти“. Търсенето на структурни промени с външно финансиране ще даде допълнителни аргументи за такива атаки. Съществува ли стратегия за намеса от страна на ПО и Посолство на Швейцария?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Програмният оператор заедно с Швейцарския офис за сътрудничество имат протоколи за действие при подобни ситуации. Важно е да се отбележи, че такива протоколи ще бъдат изискани и от самите Стратегически проекти.

Въпрос: При определянето на капацитета на организациите, проектите за 200 000 евро за какъв период трябва да се отнасят?

Получен: 28.02.2025 г., Инфоден

Отговор:

Определянето на капацитета се осъществява на базата на последните седем години.

Въпрос: Здравейте колеги, От името на консорциума, който сформираме, бих искал да попитам за детайли по бюджета на Стратегически проект №3 - Гражданско образование.

Дали този бюджет от 1 млн. швейцарски франка ще бъде присъден на един проект или ще има повече одобрени?

Получен: 19.02.2025 г., 16:29 ч.

Отговор:

Поради естеството си, трите отворени покани за стратегически проекти, сред които е и Стратегически проект 3 “Гражданско образование”, предполагат изпълнението на по един проект във всяка от трите стратегически сфери. Всеки от тези проекти ще бъде възложен на един консорциум. Подробности относно процеса на подбор на кандидати може да намерите в Глава 5 “Процедура за кандидатстване и подбор” от “Насоките за кандидатстване”.

Въпрос: Здравейте колеги, От името на консорциума, който сформираме, бих искал да попитам за детайли по бюджета на Стратегически проект №3 - Гражданско образование.

В обявата е посочено, че „Индикативният бюджет за стратегическия проект е приблизително 1 000 000 CHF", но не става ясно какъв е таванът на бюджет за едно проектно предложение и колко е очакваният брой одобрени кандидати?

Получен: 19.02.2025 г., 16:29 ч.

Отговор:

На етапа на подаване на концепции за стратегически проекти предложените дейности на първи етап следва да се вмесват в бюджет от до 1 000 000 CHF. Окончателният бюджет ще бъде подаден от одобрения на втори етап консорциум и ще бъде определен въз основа на обхвата и качеството на пълното проектно предложение, представено от кандидата на втори етап, както е посочено в т. 4.2. “Финансово разпределение” от “Насоките за кандидатстване”. Моля да имате предвид, че стойността на бюджета не е предмет на оценка сама по себе си. Същественото е разпределението на бюджета спрямо планираните дейности и резултати.

Въпрос: Бихме искали да попитаме какъв е обхватът от дейности, които могат да бъдат включени към гражданската ангажираност - дали след преминато климатично обучение младите хора, включени в обучението, могат да участват в проекти за озеленяване на градските площи? Например, изграждане на конструкции за поддържане на висящи растения в открити пешеходни зони, поставяне на самото озеленяване (цветя) и т.н.? В случай че това е извън предвидените дейности, какви други проекти в екологичен аспект са приемливи?

Получен: 18.02.2025 г., 15:41 ч.

Отговор:

Програмният оператор не може да дава становище относно допустимостта на конкретни дейности. Списък с типовете допустими дейности и примерни (неизчерпателни) такива може да намерите в т. 4.6.3. “Допустимост на дейностите” в “Насоките за кандидатстване” за Стратегически проект 3 “Гражданско образование”.

Въпрос: Държавните университети в Швейцария разглеждат ли се от програмата като публични организации (public bodies) и съответно - допустими партньори ли са?

Получен: 10.02.2025 г., 11:25 ч.

Отговор:

Да, университетите в Швейцария са допустими партньори съгласно т. 4.6.1. “Допустимост на кандидатите” от Насоките за кандидатстване.

Въпрос: Допустимо ли е една и съща организация да участва в два или повече консорциума при подаване на предложение по стратегическите приоритети? В допълнение на горния въпрос: възможно ли е, ако организацията е швейцарски партньор?

Получен: 05.02.2025 г., 17:41 ч.

Отговор:

Да, възможно е. Швейцарски партньор може да участва в два или повече консорциума.

В допълнение, моля, вижте и отговора на Въпрос 4.

Въпрос: Допустимо ли е една и съща организация да участва в два или повече консорциума при подаване на предложение по стратегическите приоритети?

Получен: 05.02.2025 г., 17:41 ч.

Отговор:

Дадена организация може да участва като партньор в повече от един проект, стига да се спазват указаните условия, както е описано в “Насоките за кандидатстване”, т. 4.6.1., каре “Важно”.

Въпрос: На какъв език трябва да бъде подадена концепцията?

Получен: 05.02.2025 г., 17:41 ч.

Отговор:

Концепцията следва да бъде подадена на български език, както е описано в “Насоките за кандидатстване”, т. 5.1.1.

Въпрос: Пиша Ви от името на [заличено по ЗЗЛД]. На стр. 18 от Насоките за приоритет 3 има следното изискване към водещия кандидат: "Водещият кандидат трябва да е българска организация, която има доказан опит в управлението на грантови схеми на местно ниво, насочени към формални и неформални организации / групи на гражданското общество, като стойността на разпределените към бенефициери средства трябва да бъде минимум 50 000 евро за последните седем години." Въпросът ми е следния: Ако една организация има опит като водеща организация на транснационален проект, в който е разпределяла средства на своите партньори, това признава ли се за опит, който отговаря на изискването за "доказан опит в управлението на грантови схеми на местно ниво, насочени към формални и неформални организации / групи на гражданското общество"?

Получен: 28.01.2025 г., 10:55 ч.

Отговор:

Според Насоките за кандидатстване, т. 4.6.1. “Допустимост на кандидатите” “Водещият кандидат трябва да […] има доказан опит в управлението на грантови схеми на местно ниво, насочени към формални и неформални организации / групи на гражданското общество”.

От водещия кандидат се изисква да е управлявал грантова схема/грантови схеми - предоставяне на безвъзмездно финансиране към бенефициенти на конкурсен принцип или по друг начин (например, фиксирани бюджети), като е имал водещо участие в процеса на управление на това безвъзмездното финансиране.

В този контекст се очаква кандидатът да има опит в организиране на процедура за финансиране към трети страни.

Опитът в координиране на партньорски проекти не се счита за опит в управление на грантови схеми.

Въпрос: Пиша ви от името на [заличено по ЗЗЛД]. Проявяваме интерес към обявената от вас текуща програма за финансиране - стратегически приоритет 3 /Граждански образование. Разглеждайки условието за допустимост в нас възникна съмнение. [заличено по ЗЗЛД] е регистрирана като неправителствена организация в обществена полза през 2013 г. В тази връзка прилагам нашият устав и молим за вашето мнение относно допустимостта на фондация.

Получен: 17.1.2025 г., 17:20 ч.

Отговор:

Според така зададения въпрос се иска Програмният оператор да извърши оценка на допустимост на потенциален кандидат/партньор.

В т. 4.6.1 на публикуваните Насоки за кандидатстване за Стратегически проект “Гражданско образование” са посочени условията за допустимост на кандидатите. В същото време в т. 5.1.2. “Въпроси и отговори” от същите Насоки е посочено, че Програмният оператор не прави оценка на допустимостта на кандидатите/партньорите в рамките на процедурата за въпроси и отговори. Поради тази причина, няма да можем да дадем отговор на текущия въпрос.